Motorky a motorkáři

Jízda na motorce? To je jako sedět na zadních nohách draka, zatímco si vzduch šumí kolem vás v taktu s vaší divokou duší, která křičí po svobodě, dobrodružství a kapce šílenství. Představte si, že každý start motoru je vlastně otevřením portálu do jiné dimenze, kde pravidla gravitace jsou spíše jen doporučení a horizont je jen další výzva k překonání.

Vybírat si motorku je jako vybírat si superhrdinský kostým pro maškarní na Marsu – ať už jdete na sportovní stroj, který má víc koní než Troja, nebo na cestovní obr, co pohltí kilometry jako cookie monster sušenky, je to vaše volba na cestě za galaktickou slávou.

Na motorce se stáváte kapitánem lodi plující skrz časoprostorový kontinuum, kde je každý semafor jen doporučením a každý policajt jen statista ve vašem osobním road movie. Pocit větru ve vlasech je jako dostat líbánky od samotné svobody, zatímco slunce vám šeptá pikantní životní rady.

Dobrodružství na motorce? To je jako hra na schovávanou s Yetim v Himalájích – nikdy nevíte, co najdete, ale určitě to bude stát za to. Každý výlet je epizoda z neexistujícího sci-fi seriálu, kde jste hlavní hrdina, režisér i divák zároveň.

A vášeň? To je ten oheň, co vám nejen ohřívá ponožky, ale proměňuje každý výlet na motorce v rockový koncert, kde jste zároveň hvězdou, fanouškem a kytarovým sólem.

Takže, jestli máte chuť na jízdu, která je víc vzrušující než hledání Wi-Fi signálu na opuštěném ostrově, nasedněte na svůj stroj a pojeďte objevovat svět tak, jak ho ještě nikdo neviděl – s plným plynem a úsměvem na tváři. Vítejte v klubu motorových šílenců, kde je jediné pravidlo, že pravidla neexistují!

Jak šel čas

Představte si ten moment, kdy se náš hrdina poprvé objeví ve světle reflektorů, sedící na svém červeném oři Jawa 350, která měla tolik vrásek na svém plechu, že by mohla vyprávět příběhy z časů, kdy dinosauři ještě debatovali o tom, zda je víc cool být T-Rexem nebo Stegosaurusem. Ano, ten stroj byl tak starý, ale náš mladý bohém, v té době ještě student Technické univerzity v Liberci, ho ovládal s grácií baletky na jevišti.

Přeskočme o pár kapitol v naší epické sáze a najednou je tu scéna s Nortonem, ten britský rytíř na dvou kolech, který byl ve své době tak horký, že by mohl roztavit srdce i té nejchladnější ledové královny. Norton byl alfou a omegou motocyklů, králem silnic, tak nádherným, že by mohl být hlavním hrdinou motocyklového příběhu psaného Shakespearem.

A pak, v dalším zvratu našeho příběhu, náš hrdina přesedlá na BMW, stroj tak mladý a svěží, že by vedle něj Norton vypadal jako důchodce vzpomínající na své mladé dny ve válce. To BMW, oh, to BMW bylo jako Frankensteinova monstrózní sestra, která se rozhodla, že být pekelně rychlá a silná je její nové životní poslání. Je to jako kdyby se Superman rozhodl, že být novinářem je fajn, ale létat rychlostí světla a zachraňovat svět je prostě o něco víc epické.

A i když naše postava stárne společně s jeho BMW R 1100 GS, což je nyní cestovní enduro s dostatečným množstvím zkušeností na to, aby mohlo být uznáváno jako veterán, zážitek z jízdy na motorce je stále jako jízda na divokém jednorožci přes duhu sám uprostřed pyrotechnické show. Je to jako tanec na vrcholu sopky, která je na pokraji erupce - vzrušující, trochu nebezpečné, ale ohromně báječné. Ano, jízda na motorce, ať už na Jawě, Nortonu nebo BMW, je vždycky svělá eskapáda do světa, kde běžná pravidla neplatí a jediné, co se počítá, jsou pocit svobody, vzrušení a ten nezaměnitelný zvuk motoru, který vám šeptá: "Pojď, ukážu ti, kde se prodává adrenalin ve velkém."

P1010426P1010342P528007020210225_160829

Mé motorky

Začínat na Jawě 350 bylo jak vstoupit do tajného bratrstva motocyklistů, kde iniciace zahrnovala kouzelný rituál s olejem, který tekl jako slzy po poslední epizodě vašeho oblíbeného seriálu. Ta mašina se třepala více než teenager na prvním rande, a když jste se snažili rozjet, bylo to jako pokusit se probudit mumií. Ale všichni jsme to milovali, protože to byl náš první polibek s motocyklovým světem – chaotický, nezapomenutelný a trochu mastný.

Pak přišel na scénu Norton ES 2, anglická legenda, která byla více aristokrat než motocykl. Jízda na něm byla jako svést se na jednorožci s dýmkou v puse přes anglickou krajinu. Po delší pauze, jako by se motocyklový svět probudil z dlouhého spánku, přišla Kawasaki ZL 600 Eliminator. Ta věc byla neobvyklý chopper s duší čtyřválcového motoru, který, když jste na něj šlápli, zněl jak mixér plný rock'n'rollu. To bylo jako přepnout z klasické hudby na heavy metal v polovině operního představení.

A pak přišlo BMW R1100S, stroj značky, která byla dříve známá jako gentlemanova volba, pro ty, kteří přemýšleli více o důchodovém spoření než o adrenalinu. Ale díky skvělému marketingu BMW se najednou stalo cool vozit se na "bavoráku", i když jste ještě neměli vybraný svůj vlastní hrob. Je to jako kdyby se vám najednou váš dědeček přiznal, že byl tajný agent, nebo že vaše babička byla rocková hvězda.

Takže, když jsem nakonec skončil u BMW R1100GS, bylo to jako najít svou duševní motocyklovou polovičku. Je to mašina, která mění vizi "starší a usedlí pánové" na "dobrodruzi s kreditní kartou a touhou po svobodě". Jízda na tomhle bavoráku je jako letět na křídlech orla, zatímco si zpíváte "Born to be Wild", a přitom plánujete další výlet do supermarketu, protože, no, taky potřebujete jíst. BMW R1100GS není jen motocykl; je to váš nejlepší parťák na divočinu, s kterým se můžete smát v tvář nejistotě a špatnému počasí, protože vy dva spolu prostě všechno zvládnete.

P1010334P1010352P1000270P105011820201117_143504

 

Pár testovacích jízd z poslední doby

Dokonalost sama - BMW R 1250 GS Adventure

BMW R 1250 GS Adventure je jako Rolls-Royce mezi motorkami, pokud by Rolls-Royce byl schopný vyrazit na safari a neztratit přitom ani špetku své elegance. Po čtyřiceti letech broušení umění vyrábět stroje pro cesty jak po pevné zemi, tak po cestách s otazníky, bychom od BMW opravdu čekali, že tohle umí. A ano, umí to. BMW R 1250 GS Adventure je tak dobré, že kdyby se dalo jíst, bylo by to jako michelinská večeře na kolech.

Asistenti na této mašině asistují tak, že by vás dokázali provést životem lépe než váš osobní life coach. Je to tak logické, pohodlné a srozumitelné, že byste mohli mít pocit, že jste právě nastoupili do futuristického vlaku, který jede přesně tam, kam chcete – a to i když se rozhodnete vyrazit na výlet mimo značené trasy.

Ale pozor, každý pokus o akrobacii ve stylu Evel Knievela vás může přijít draho, protože oprava tohoto dvoukolového klenotu není jako zalepit díru na kajaku. Je to spíš jako pokusit se opravit Stradivariho housle páskou. Ano, BMW R 1250 GS Adventure v terénu vybízí k zdrženlivosti, ale jenom kvůli ceně za opravu. Jinak by vás tento stroj lákal do divočiny jako siréna námořníky.

Většinou tyto motorky potkáte spíše na asfaltu než ve volné přírodě, což je trochu jako vidět tygra v zoo místo v džungli – úchvatné, ale víte, že je to jen špička ledovce jeho možností. A cena? 594 010 Kč s DPH je jako vstupenka do klubu, kde se sousedé neustále ptají, jestli jste vyhráli v loterii nebo objevili poklad. Ale každý, kdo si BMW R 1250 GS Adventure pořídí, bude vědět, že vlastně vyhrál něco mnohem lepšího – klíč k dobrodružství, které může začít kdykoliv, kdy na to přijde chuť. A věřte mi, že na téhle mašině bude chuť na dobrodružství přicházet hodně často.


BMW R 1250 GS Adventure  BMW R 1250 GS Adventure  Aleš Šturza a BMW R 1250 GS Adventure BMW R 1250 GS Adventure

Velký Indián Chief Dark Horse

Velký Indián Chief Dark Horse je jako Thorův kladivo na kolech, monstrum s motorem tak hladkým, že by mohl být hlasatelem v rádiu pro jazzové večery. Představte si to jako projížďku na panterovi, který byl přeměněn v motorku - elegantní, silný a připravený ukázat, kdo je tady král džungle... nebo silnice, v tomhle případě.

Milovníci jízdy na chopperu, tady dostanete to, po čem vaše duše touží. Můžete si užívat vítr ve vlasech, a to doslova. Pokud si na helmu nalepíte vlasy, budete vypadat jako Zeus na výletě. A když se Velký Indián rozjede, ovládání je jak hraní na Playstation - s tím rozdílem, že zážitek je reálnější a adrenalin vyšší.

A ten zvuk? Oh, ten zvuk je jako poslech symfonie, kde každý výfuk hraje první housle a motor je dirigent, který vás provede koncertem silnic. Je to zvuk, který vás pohltí, strhne a nechá zapomenout na všechno ostatní. Jako byste slyšeli hlas samotného Poseidona, když zavolá na své mořské koně.

Velký Indián Chief Dark Horse není jen motorka; je to zážitek, cestovní časová kapsle, která vás vezme na místa, o kterých jste si mysleli, že existují jen ve filmech. Je to král silnic, temný rytíř mezi choppery, který vám ukáže, že cesta je cíl a každý kilometr je příběh.

 

Indian Chief Dark Horse Indian Chief Dark Horse Indian Chief Dark Horse

Překvapení z Ameriky - Harley-Davidson 1250 Pan America

Amerika nám právě poslala balíček s názvem "Vezmi si to, světe!" a uvnitř? Harley-Davidson 1250 Pan America, motorka, která přiměla BMW GS vzít si dovolenou a přehodnotit svůj život. Tohle není jen motorka, to je revoluce na dvou kolech, stroj, který se rozhodl, že pravidla jsou jen pro nudné lidi a že je čas ukázat, co to znamená mít opravdu zábavu.

První pohled na tuhle krásku a váš mozek začne přemýšlet, zda není čas prodat lednici, abyste měli na splátky. A ta zelená barva? To je jako pokud by se Hulk rozhodl, že chce být motorkou. Sednout na ni je jako usednout na trůn – všechno je tak perfektně na místě, že by vás nepřekvapilo, kdyby motorka začala dávat životní rady.

To ovládání? Hračka, která vám dá pocit, že byste mohli řídit celý svět jednou rukou, zatímco v druhé byste drželi espresso. A ten boční stojánek blízko řadící páce? No, možná Harley chtěl, aby motorka byla tak samostatná, že si najde parkovací místo sama.

A teď k jízdě. Pánové a dámy, tohle je jako kdyby se Thor rozhodl přejít z kladiva na motorky. Jízdní režimy přeměňují tohle monstrum na cokoli, co si vaše srdce žádá. Chcete klidnou jízdu po městě? Máte to. Chcete si to rozdat s větrem na otevřené silnici? Jdeme na to. Harley-Davidson 1250 Pan America je jako švýcarský nůž pro motorkáře – univerzální, spolehlivý a tak sakra cool.

Takže ano, Harley-Davidson právě vtrhl do obýváku BMW GS, převrátil stůl a řekl: "Podívej, co umím." A co umí, to stojí za to. Dámy a pánové, představte si potlesk, protože Harley-Davidson 1250 Pan America si ho zaslouží. Tohle je motorka, která nejenže změní hru, ale možná i pravidla hry. A já? Já jsem jen rád, že jsem na této jízdě mohl být.

Harley-Davidson 1250 Pan America Harley-Davidson 1250 Pan America   Harley-Davidson 1250 Pan America    Aleš Šturza a Harley-Davidson 1250 Pan America Harley-Davidson 1250 Pan America Harley-Davidson 1250 Pan America

Enduro z Indie od Royal Enfieldu

Když Royal Enfield z Indie vypustil do světa své cestovní enduro zvané Himalayan, bylo to jako když se rozhodnete vzít na galavečer v Hollywoodu rikšu místo limuzíny – neobvyklé, ale s neodolatelným kouzlem. Na evropském trhu, kde jsou motorky rozmazlenější než influencer na Instagramu, tohle indické dobrodružství na dvou kolech přistálo s otázkou: "Mám tu být?"

Se skeptickým zvednutím obočí jsem se posadil na tohle enduro, očekávaje, že to bude takové to nejisté první rande, kde si nejste jisti, zda máte sedět, nebo raději utíkat. Ale pak – bum! Startér ožil a z jednoválce se ozval zvuk, který by mohl zastínit i hlas operního pěvce v plném nasazení. Ano, Himalayan má sice jen 24,5 koníku při 6500 otáčkách a 32 Nm točivého momentu, ale jakmile se rozjede, je to jako kdyby vám Gandalf sám řekl: "Nenech se zmást velikostí, síla je v duchu."

Najednou jsem zapomněl, že sedím na stroji s objemem 410 ccm. Jízda byla jako sklouznout na obláčku přes země nikoho – žádné zbytečné točení, jen plynulý zátah, který vás nechává věřit, že byste s tímto strojem mohli zdolat i Himálaj. A co víc, Himalayan si na dálnici nevede jako ryba na suchu, ale dejte ho do přírody a je jako medvěd v lese – naprosto ve svém živlu.

Po návratu z cesty s tímto indickým bojovníkem jsem byl tak spokojen, že bych si málem začal plánovat cestu po Silk Road. Pro ty, kdo hledají novou motorku bez nutnosti prodat ledvinu, Himalayan je jako nález zlatého pokladu. A pro dámy, které touží po cestovním enduru, které není jako posilovna na kolech? Himalayan je jako ten gentleman, co otevírá dveře a nabídne vám svou bundu, když je zima. Royal Enfield Himalayan není jen motorka, je to dobrodružství čekající, až si ho vezmete domů.

Royal Enfield Himalayan Royal Enfield Himalayan Aleš Šturza a Royal Enfield Himalayan Royal Enfield Himalayan

Chopper podle mého gusta - Fat Bob

Fat Bob od Harley-Davidson je jako kdyby se Batman rozhodl zaměnit svůj Batmobil za motorku. Dvě válce o objemu 1868 cm3 jsou jako Batmanovy pěsti - připravené udeřit s takovou silou, že každý otáčející se motor zní jako hukot nočního města plného dobrodružství. Jízda na něm je více zábavná než sledovat Batmana, jak dává lekci zločincům Gothamu.

Celkově je Fat Bob skvělým strojem, který vám ukradne srdce rychleji, než Catwoman umí zmizet s vašimi diamanty. A to přední světlo? To je jako Batmanův signal, který prořízne temnotu noci, avizuje vaši přítomnost a říká světu: "Já jsem zde, a jsem připraven na cokoliv."

Takže pokud si představujete chopper, který má být více než jen motorkou, který má být vaším společníkem v boji proti jednotvárnosti každodenního života, pak Fat Bob je vaše volba. Je to jako mít kousek temného rytíře ve vaší garáži, připraveného vždy, když cítíte potřebu uniknout do noci a objevovat svět na dvou kolech. Fat Bob od Harley-Davidson není jen motorka, je to zvěstovatel vaší touhy po dobrodružství, síle a samozřejmě, neskutečné zábavě.

Harley-Davidson Fat Bob  Harley-Davidson Fat Bob  Harley-Davidson Fat Bob  

Cesta do pravěku - Royal Enfield Bullet 500 Classic

Cesta do pravěku, ale s VIP lístkem, prosím! Royal Enfield Bullet 500 Classic je jako časový stroj pro hipstery a milovníky historie na dvou kolech. Při prvním setkání s tímto strojem se ocitnete v éře, kdy byl Elvis králem a Marilyn stále dýchala – ano, Royal Enfield Classic 500 vás vezme zpátky do poválečných let s takovým šarmem, že by i samotný James Dean zaplesal.

Bouchání jednolampy? To je jako slyšet srdce dinosaurů, když si dávají dobrý večer. Tento stroj není jen motorka; je to žijící, dýchající entita, která má v sobě více duše než polovina moderního rádia. Odpružené sedlo je jako sedět na obláčku, který byl osobně navržen pro váš zadek, a velký kryt světlometu? To je jako nosit sluneční brýle večer – není to nutné, ale doprčic, jak to vypadá cool!

A když zatlačíte do toho starého dobrého startéru nebo kopnete do páky, pocítíte nostalgii tak silně, že se skoro ocitnete v černobílém filmu, kde je každý den slunečný a benzín stojí halíře. Projev motoru je jako poslouchat rock'n'roll na gramofonu – nemusí to být nejčistší zvuk, ale má to styl, duši a přesně víte, že jste našli něco speciálního.

A když otočíte plynem, tento stroj jede stále stejnou rychlostí, ale s takovým randálem, že by vás mohl někdo obvinit z rušení nočního klidu. Ale to je přece součást zábavy! Royal Enfield Bullet 500 Classic se netváří, že je něco, čím není. Je to surový, neupravený kus historie, který se třepe a rve jako Elvisova kyčel při zpěvu "Jailhouse Rock".

Pro milovníky veteránů a retro stylu, kteří hledají cestu zpět do času, kdy byly motorky symbolem svobody a dobrodružství, je Royal Enfield Bullet 500 Classic tou pravou jízdou. Tak zapomeňte na digitální svět, vypněte GPS a nechte se unést zvukem a stylem, který překonává dekády. Royal Enfield Classic 500 je nejen cesta do pravěku, je to cesta do srdce motocyklové poezie.

 

Royal Enfield Bullet 500 Classic Royal Enfield Bullet 500 Classic Royal Enfield Bullet 500 Classic 

Divoký indián FTR 1200 S 

Představte si, že Divoký západ ožil, ale místo koní má každý motorky. A představte si, že z tohoto neřestného snu vzešel Indian FTR 1200 S, motorka tak divoká a drsná, že by si ji samotný Billy the Kid vybral jako svého parťáka pro útěk před šerifem. Tento pouliční bojovník, inspirovaný adrenalinovým sportem flattrack, není pro ty, kdo se potí už při myšlence na výměnu pneumatiky. Ne, FTR 1200 S je pro ty, kdo si myslí, že "nebezpečí" je jen druhým jménem pro úterý.

Indian FTR 1200 S je jako ten nejoblíbenější rebel ve škole, který má sice srdce ze zlata, ale také pravou ruku připravenou k pěsti. Jeho design je tak krásně drsný, že by mohl sloužit jako vizuální definice slova "macho" v encyklopedii. Je to motorka, která nejenže vyčnívá z davu, ale dělá to s takovou elegancí a sebejistotou, že i ostatní motorky v garáži začnou mít komplexy.

FTR 1200 S je charakterový rys sám o sobě, jeho vzhled a výkon jsou svědectvím o tom, co to znamená být skutečně unikátní. Je to jako kdyby Indian vzal esenci divokého ježdění, zamíchal ji s trochou street-fightového kouzla a přidal špetku rock'n'rollu. Výsledek? Motorka, která je tak výrazná, že by si zasloužila vlastní spot na chodníku slávy.

Takže pokud jste typ, který se nebojí vyrážet proti proudu a hledá motorku, která je stejně odvážná a nezkrotná jako vy, Indian FTR 1200 S je tou pravou volbou. S ní na silnici se nebudete nikdy ztratit v davu - budete ten, kdo definuje, kam dav půjde. A to je přece to pravé dobrodružství.

 

Indian FTR 1200 S Indian FTR 1200 S Indian FTR 1200 S

Něco z akcí a vzpomínek

Na okruhu ve Vysokém Mýtě

Krásný městský okruh, který jsem vyzkoušel v akci Učme se přežít. po celodenním tréningu jízdy krokem je to vítaná změna užít si skvělé zatáčky a rovinky na okruhu. Geso sice není okruhová motorka, ale i tak jsem byl spokojený.

Aleš Šturza a BMW R 1100 GS Aleš Šturza a BMW R 1100 GS Aleš Šturza a BMW R 1100 GS

Motovýlet na BMW R1100GS a Yamaha Tenere 700

Je něco hezčího, než podzimní výlet za krásami Vysočiny. Jen tak si vyrazit mimo silnice, kruhové objezdy, přikázané směry a zákazy zastavení. Co také třeba navštívit například hrad Pernšten, přehradu Vír, Porta coeli v Předklášteří, Šiklův mlýn, nebo nějaký motokros v Dalečíně?

Motovýlet na BMW R1100GS a Yamaha Tenere 700  Motovýlet na BMW R1100GS a Yamaha Tenere 700 Motovýlet na BMW R1100GS a Yamaha Tenere 700 

Začátek motorkářské sezóny v Keblově

Kdo chce mít v nadcházející zezóně i tak trochu přímluvu "zvrchu" spěchá na tradiční žehnání motorkám v Keblově. Akci pořádá padre Max, známá celebrita, zvláště mezi jezdci na strojích Moto Guzzi. Mše, žehnání, projíždka. prostě zajímavá dubnová sobota. Pokud zrovna nesněží, tak mohu jen doporučit.

9. Vatikánská Keblov9. Vatikánská Keblov9. Vatikánská Keblov9. Vatikánská Keblov

Sraz motorkářů KEEP RESPECT

Koncem července se pravidelně koná mororkářský sraz v Kladrubech. Sraz se koná v areálu rehabilitačního ústavu, kde mimochodem dávají dohromady dost motorkářů, kteří při ježdění prostě neměli štěstí, nebo potkali na silnici nějakého vola, který je zmrzačil. Vybrané peníze potom jdou jednomu z nich vybraných přímo přítomnými motorkáři. Muzika, kaskadéři, jídlo, pití, spanilá jízda. Velmi podařená akce s něčím tak trochu navíc...

KEEP RESPECTIMG_20170729_120908KEEP RESPECTKEEP RESPECT

Učme se přežít na okruhu v Sosnové

Ač mám Masarykův okruh v Brně coby kamenem dohodil, naprosto mi učaroval okruh v Sosnové u České Lípy. Pokud se tam navíc koná tréning motorkářských dovedností a okruhové jízdy, tak není co řešit. Zopakovat si základní návyky je prostě velmi moudré. Na těchto akcích je k vidění stále více motorkářů a to i velmi zkušených.

Autodrom SosnováAutodrom SosnováAutodrom SosnováAutodrom Sosnová

Moc motorkářů na Masarykově okruhu v Brně

Úplný závěr sezóny patří vzpomínkové jízdě na památku smrti Marca Simoncelliho. v roce 2014 padl rekord v počtu 3795 motorek. Od té doby se všichni snaží ho překonat ale zatím marně.  Je nás tam hodně, tak se jede krokem dokola a pak rozjezd do všech světových stran. Termín je už dost pozdní, takže se babí léto v některých létech mění v naprostou sychravost.

Masarykv okruh Brno Moto Show rekordMasarykv okruh Brno Moto Show rekordMasarykv okruh Brno Moto Show rekordMasarykv okruh Brno Moto Show rekord

Harley-Davidson Day

HARLEY-DAVIDSON ČESKÁ REPUBLIKA/SLOVENSKO mi zapůjčila tohoto krasavce na zkušební jízdu.

Současné éře plastových potvor na dvou kolech divných tvarů a zvuku mixéru pod dekou čelí HARLEY-DAVIDSON naprostou motorkářskou nádherou klasických tvarů a strhujícím orchestrem série explozí ze dvou obrovských válců. Prostě sen motorkáře.

HARLEY-DAVIDSONHarley-DavidsonHARLEY-DAVIDSONHARLEY-DAVIDSON

Pár perel z propagačního letáku na BMW R50/5 - R75/5

Za povšimnutí stojí speciální kombinéza borce před bazénem a hlavně neuvěřitelně vypracovaná integrální helma řídíče bavoráku.

BMW R50/5BMW R50/5

BMW R50/5BMW R50/5